«

»

Bericht afdrukken

Recensie: Age of Heroes, Splendid film

Waargebeurde verhalen hebben altijd iets magisch. Als je vooraf weet dat het gebaseerd is op echte feiten, wordt je de filmische kwaliteiten, het ‘Hollywoodgevoel’ een beetje ontnomen en heb je eerder het idee naar een documentaire te kijken. Zo ook Age Of Heroes, dat gebaseerd is op het verhaal van korporaal Rains, die in de Tweede Wereldoorlog voor het Britse leger vocht.

Rains wordt, na een flinke omweg van rebellie en verzet tegen de besluiten van zijn neerderen, ingewijd tot de SPecial Forces. Dat gaat niet zonder slag of stoot, want voor hij commando mag worden moet hij zich wel bewijzen, en laten zien dat hij bevelen kan opvolgen. Dat doet hij onder andere door het trainingsprogramma te doorlopen, waarbij de mannen tot het uiterste gepushed worden.

En dan? Dan moeten ze een onmogelijke opdracht uitvoeren. Ze worden met parachutes boven Noorwegen gedropt, om vanuit daar de wereld te bevrijden. Of in ieder geval: om informatie te verzamelen waarmee de geallieerden geholpen zijn.De missie loopt vanaf het begin al helemaal mis, en het team wordt dan ook al snel ontdekt door een eenheid Duitsers, die ze strak op de hielen zit.

Age of Heroes is een mooi verfilmd verhaal, dat weinig ‘moois’ of romantisch laat zien. Het ziet er dan ook wat kil, sober en eerlijk uit, precies wat een film als deze goed doet. De voorwerpen en voertuigen ogen goed en waarheidsgetrouw, de gevechten lekker normaal en eerlijk, zodat je geen enkel een moment een ‘ja, dat zal wel’-gevoel hebt. Voeg daarbij een enorme dosis spanning en actie, een snel lopend verhaal en de persoonlijke ontwikkeling van Rains, en je hebt een superfilm. Jammer genoeg worden er een paar verhaallijnen aangehaald die niet helemaal lekker zijn uitgevoerd. Zo worden de mannen opgeleid door Major Jones, die een kind verwacht en zijn vrouw moet achterlaten, en is er een bloeiende romance tussen één van de mannen en een administratief medewerkster op de basis, die ook niet helemaal wordt uitgewerkt. Jammer, maar daardoor blijft de film wel onder een nette 1,5 uur kijktijd.

Age of Heroes, Splendid film
Tijdsduur: 91 minuten, Avonturenfilm.
Verkrijgbaar op: DVD (ca. 14,99 euro), Blu-ray (ca. 19,99 euro)